Fra storbyferie til charterferie

28. maj 2019 0 Af Line

I morgen er der præcis en uge til, at vi tager til Gran Canaria, så jeg tænkte, at det var en god anledning til at skrive et indlæg om vores erfaringer med at rejse med Molly i de sidste knap 6 år. For en af de påstande, jeg tit har mødt er påstanden om, at man ikke kan rejse med børn eller at det i hvert fald er virkelig besværligt.

Og ja, det kræver mere planlægning, men nu har vi både været på storbyferie og campingferie med Molly og begge dele er gået over forventning.

Selvfølgelig er der fordele og ulemper ved de forskellige rejsetyper og de forskellige alderstrin og det er dem, jeg vil skrive lidt om her:

Storbyferie:

Da Molly var 10 måneder gammel, var vi afsted på hendes første udlandsrejse, hvor vi var 10 dage i New York (billedet er derfra!). Det var en virkelig hyggelig tur, hvor der var mere end rigeligt tid til også at være kærester og se en del af byen. Vi opdagede hurtigt, at klapvogn ikke rimer på New York, så efter de første dage, brugte vi kun bæreselen og det var turens bedste beslutning!

Fordele ved New York med en baby: Hun “fulgte” bare med i bæreselen, så vi var både på museum, diverse butikker og så gik vi virkelig langt i varmen. Udover det var der dejligt meget tid til at være kærester og gå på cafe, imens hun sov i bæreselen og snakke på turene rundt i byen.

Ulemper ved New York med en baby: Frygten for at hun ikke ville synes godt om flyrejsen, hvilket hun slet ikke gjorde på vejen hjem. Det var rimelig stressende! Diverse amninger og bleskift på de mærkeligste steder og klapvognen de første dage.

Da Molly var 2 år, var vi igen på storbyferie til Berlin, hvor vi var i en uge. Og ja, det var en helt anden oplevelse! Vi havde stadig en dejlig ferie men en anderledes en nu, hvor vi havde en aktiv 2-årig at tage hensyn til!

Fordele ved Berlin med en 2-årig: Vi opdagede byen på en ny måde sammen med Molly og brugte fx. virkelig lang tid i en hyggelig park, fordi hun gerne ville lege med vandet, der løb igennem. Det havde vi helt sikkert ikke gjort uden hende. Hun sov stadig lur, hvilket gjorde, at jeg kunne få en lur selv og Mathias også kunne få slappet af. Samtidig spiste hun jo nu mere rigtig mad og kunne derfor spise alt det vi spiste!

Ulemper ved Berlin med en 2-årig: Vi nåede ingen museer, fordi vi simpelthen opgav på forhånd. Jeg er ikke sikker på, at et museum fyldt med turister passer godt til en 2-årig. Vi tog rent faktisk hen til museumsøen men blev udenfor og legede. Når man rejser med en 2-årig i forhold til en baby er der også væsentligt mindre tid til at snakke og være kærester og så er der også mindre tid til at slappe af, fordi man jo skal underholde barnet i en grad, som man ikke skal med en baby.

Solferie:

Da Molly var knap 3 år, tog vi en uge til Mallorca. Vi havde valgt selv at bestille fly og bestille en lejlighed lidt udenfor Palma de Mallorca, fordi vi gerne ville bo tæt på byen, da den skulle ha’ gode muligheder for vegansk mad. Vi fravalgte derfor en charterrejse med alle de dejlige ting sådan en har. Det fortrød vi egentlig, for vi endte med ikke at bruge byen særlig meget og der var ingen pool og stranden lå et stykke væk!

Fordele ved solferie med en 3-årig: Den største fordel var helt klart, at Molly elskede at lege ved stranden, så de 2 dage, hvor vi orkede busturen derhen, var virkelig hyggelige. Hun sov også stadig lur, hvilket jo igen gav mulighed for en lille siesta midt på dagen til os alle tre.

Ulemper ved solferie med en 3-årig: Den altoverskyggende ulempe ved den ferie var helt klart, at vi ikke bare havde købt en charterrejse, hvor der ville have været en pool og en strand tæt på. Det ville virkelig have gjort alle dagene virkelig hyggelige. For det der med at bo i en lejlighed uden meget mulighed for at komme ud (uden at skulle køre med bus for det) var ikke den bedste kombi med en 3-årig!

Campingferie:

Da Molly både var knap 4 og knap 5 år, var vi på telttur først til Tyskland og så til Sverige. Jeg slår dem sammen her, fordi fordele og ulemper for de to ferier er så ens i forhold til hendes alder.

Fordele ved telttur med en 4-årig og en 5-årig: Der er plads. Der er virkelig meget plads på en campingplads til at løbe rundt og få brændt en masse energi af. Og så er det virkelig hyggeligt med en campingferie især når barnet er en alder, hvor hun også synes, at det der med at sove i telt er sjovt. Da vi var i Sverige, var vi afsted med Mollys to kusiner og fætter og det var virkelig en fordel: andre børn, så vi voksne kunne slappe lidt af!

Ulemper ved telttur med en 4-årig og en 5-årig: Der er ikke så meget at lave på en campingplads, hvis der ikke er andre børn. Det kræver, at man som forældre er virkelig virkelig meget på! Og så er hele campingferielivet en del arbejde og et meget varmt telt om morgenen!

Det var alle vores “store” ferier i de sidste knap 6 år. Om en uge venter vores første charterferie som familie. Jeg forventer, at vi kommer til at være mindre på, fordi der jo er et hotel fyldt med børn men samtidig glæder jeg mig helt vildt til at lege en masse i vandet med Molly. Charterferier har måske et lidt dårligt ry i visse kredse men det er sgu lækkert med en helt uge med masser af sol, andre børn (der taler dansk!) og daglig rengøring!

Fælles for alle vores ferier med Molly er, at de alle sammen er blevet bedre, når vi havde ladet de helt store forventninger blive hjemme og taget ferien en dag ad gangen. Det er helt rigtigt, at det ikke bare er besværligt men måske endda også decideret ubehageligt, hvis man insisterer på at rejse med børn kun på de voksnes præmisser. Hvis man derimod accepterer, at hver alder har hver sine fordele og ulemper og rejser derefter, så kan det ikke gå helt galt!